Saturday 8 June 2013

Let's go to the pond! (Lesson plan for preschoolers)

Hey! The weather is awful, rainy days do not let us even go outside for walk...((

Ok! We have our imagination! Let's go to the pond!

1. First we made a sunny day in our classroom.
Can show how does sun send sunshine to us?
lyrics from here
Oh Mister Sun, Sun.
Mister Golden Sun.
Won't you please shine down on me?

Oh Mister Sun, Sun.
Mister Golden Sun.
Hiding behind the tree.

These little children
are asking you.
To please come out
so we can play with you.

Oh Mister Sun, Sun,
Mister Golden Sun.
Won't you please shine down on me?

Smile each others! Look how sunny our classroom is now!

You also can look and find something special about sun here


We will have a wonderful trip today, we are going to explore a pond. Do you know who is living there?
What kind of plants are growing there?Let's look our picture book "Pond'(The picture book means flesh cards or handmade book or just printed pictures from internet collection, i made like that)




Children guessed who is who, which sound makes each animal or insect and that we prepared for trip!



2. What we need for our trip? A backpack, a sunscreen, water bottle, huts, sun glasses.. During this activity children decide where is boys hut where girls and why, why we need sunscreen, how we can protect ourselves if we do not have the sunscreen.... They are learning how to take a turn, share and other social skills.  Finally everyone is dressed and we choose the leader - he will be first and carry the back pack!
Love this song!!!
 Calamine Lotion 

 Calamine, Calamine, Calamine Lotion 

 (Children repeat) 

 Oh no no not the lotion 
 (children repeat) 
 Itchy, itchy, scratchy, scratchy on my little backy, backy 
 (children repeat) 
 Get the buggy, buggy spray before they get me anyway 
 (children repeat) 
 PSHHHHH, PSHHHHHH  
(Use the spray bottle and pretend to spray)


3.Let's go! We were walking around the classroom and at this time children were improving their skills to walk in line, keep the distance, follow the  leader....
Suddenly we stopped!What is wrong? We lost!!!! and we are tired....Let's go check - where are we?

Listen the sound from that side, tssssssssss.......

MOOOOOOOOOOOOOO!

Who is making this sound? Is it living on the pond? What is there? Sure children will know it!
It is the farm!

Listen from that side, tssssssssssss......( here you can add any sound I turn on traffic jam)
NO! Is sound like city!
Listen from that side - quack, quack!( There is great opportunity to discuss with children that ducks does not mean only farm!)Listen again - ribit, ribit! There you go! Line up, we almost there!

4. Usually I have a little rugs, so everyone has personal spot, it helps children sit and listen without any distraction.

Now they telling me how pond should look like:
Water, rocks, grass, reeds, frogs, snakes, lizards, fish, crab?????We discuss if crab lives in pond why not, where actually....Water lilly, hey! that is wonderful story about pond and lake!!!!!



I used bubble wrap to create water and children had a lot of fun to pop those bubbles!


Let's make our pond alive!

Did you hear this sound? Who's that? 

ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ!!!

It is mosquito!!!

Mosquito usually appears at night, so it is time to go home!
As a memories about our trip we making a DRAGONFLY with salty dough!




It was a wonderful day and until dragonfly are baking in the stove, my children tired and hungry washed hands, eating lunch and prepare for nap time!

See you in our little community next time! 

You also can see me here







8 comments:

  1. Мила, я мало что поняла, но игры у детей веселые и первые летние дни нужно встретить во всеоружии: если уж слепил москита, то он меньше страшен !

    ReplyDelete
    Replies
    1. не хватает к сожаленью времени постить на двух языках, я проводила на русском, а готовлюсь к английскому детсаду, тои сделала на английском. Вкратце:
      сначала мы сделали себе солнечный день - пели песни, улыбались и решили идти в поход на озеро.Я пользовалась карточками с рисунками животных насекомых и растений которые можно встретирь на озере. Потом мы обсуждали как мы должны одеться - необходилое шатки, солнцезащитный крем итд, выбрали ведущего и потопали по классу- учились ходить змейкой, не обгонять не толкаться - ведущий нес рюкзак с водой и печеньем. Сели на привал, попили водички, и ршили что заблудились.Стали слушать куда идти - там Мууууууууу! это ферма, в другой стороне кукушка - лес, тут утка крякает Ферма? решили что утка на ферму приходит вечером и уходит утром, значит озеро.( Я пользуюсь записями звуков разных животных и птиц у меня в телефоне Сели рядочком и я начала строить озеро - что дети называли( вспоминали с предыдущего урока) то я и вынимала из коробки. Ну а потом - играли в озеро, пока комары не "заели"У меня есть запись противного комариного зуда- значит вечер пора домой. Убрали игрушки и пошли лепить - заключительная часть - это кстати то чем я занимаюсь в этом саду - лепили стрекозу - три шарика - один шарик, второй колбаска короткая, и длиииииииная - это тело. 4 колбаски сплющить и слепить как "л" - крылья. очень здоровские стрекозу получились, на фото 3,5-5 лет, но малыши не хуже, разве что крылья не такие роскошные!

      Delete
    2. Спасибо, Мила, спутать москита и стрекозу - вот потеха!

      Delete
    3. Ничего смешного , как говорят мои дети))Фотографии так себе, не было времени на фотографирование - я "и жнец и кузнец и на игре дудец" - это уроки в домашних детсадах, я туда привожу все свое и сама бултыхаюсь на уроке, воспитатель только наблюдает, у меня арт-студия, там мы почти не играем - некогда , да и детки уже постарше. Но эти фото я не выкладываю - там реальный урок, ничего особенного.
      А комара тоже слепить можно)) но это постарше дети - деликатная работа, но идею вашу возьму на заметку, мне мои дети так и говорили боюсь комаров. Но здесь у детей такие аллергии бывают!!!! - разве мы обращали внимание на комариные укусы?

      Delete
  2. А мне очень понравилась пузырчатая пленка - озеро! Замечательная идея! Спасибо!

    ReplyDelete
    Replies
    1. да нет проблем, пользуйтесь, заходите, читайте

      Delete
  3. I love your pond activities! I featured your post at the Living Montessori Now Facebook page: https://www.facebook.com/LivingMontessoriNow

    ReplyDelete
    Replies
    1. I am very glad that you find my lesson plan useful! Thank you for sharing it with other people.I am working with Reggio curriculum but very passionate with Montessory school ideas and love to visit your site!

      Delete